De stages vormen een belangrijk onderdeel van de opleiding. De ervaring op de werkvloer is onontbeerlijk voor het begrip en de verwerking van de geziene modules. De concrete toepassing in een reële werksituatie zorgt er immers voor dat de opgedane kennis wordt omgezet in vaardigheden. Het simuleren van een podiumsituatie buiten de realiteit is een zo goed als onmogelijke zaak, factoren als publiek, stress en menselijke factoren die versterkt tot uiting komen achter de scène, hebben immers een grote invloed op het werk.
De keuze van de stageplaatsen is verder afhankelijk van de module waarop de stage volgt. Het spreekt van zelf dat elke module dient gevolgd door een stage waarin de geziene aspecten ruim aan bod komen.
Ten slotte moet de stageplaats aansluiten bij de persoonlijke interessesfeer van de deelnemer, om hier zo zeker mogelijk in te spelen zoeken de deelnemers zelf hun stageplaatsen uit en nemen ze zelf contact op met de betreffende plaats. Om deze stap te vergemakkelijken hebben ze een stagebrochure die als handleiding voor de eventuele stageplaats kan dienen.
Anderzijds mogen stageplaatsen geen goedkope arbeidskrachten of arbeidstherapie worden. Er moet een evenwichtige verhouding zijn tussen wat de stagiair op zijn stageplaats leert en de arbeid die hij in dat kader verricht. In het beste geval is het tewerkstellen van een stagiair een nuloptie, de energie die de stagebegeleider in de stagiair stopt, wordt gecompenseerd met de arbeid die deze verricht. De stageplaatsen worden dan ook met dit gegeven in het achterhoofd geselecteerd. Binnen de podiumsector is het uitbouwen van een netwerk essentieel voor de toekomstige tewerkstelling. Het is immers weinig gebruikelijk om via de klassieke kanalen, advertenties, sollicitatieprocedures, … vacatures in te vullen. Stageplaatsen in diverse organisaties kunnen de eerste aanzet zijn tot een persoonlijk netwerk.
Werkgevers die een stageplaats ter beschikking willen stellen kunnen dit doen via "vraag en aanbod stages" op www.podiumkunsten.be